Het piriformis syndroom veroorzaakt een stekende pijn in de bilstreek als gevolg van irritatie van de ‘nervus ischiadicus’, een belangrijke zenuw die vanuit de onderrug door de bil naar het been loopt. Dit kan veel pijn opleveren en is een pijnklacht die je zo snel mogelijk wilt oplossen. Wil jij alles weten over de pijn in je bil? In dit artikel leer je alles over het piriformis syndroom; wat het precies is en hoe het ontstaat, of jij het hebt en hoe je daar achter kan komen, en je krijgt tips en oefening om van jou pijn in je bil af te komen. Waar wacht je nog op, lees snel verder! 

Wat is het piriformis syndroom en hoe wordt het veroorzaakt? 

De ‘nervus ischiadicus’ is een’ zenuw die passeert tussen meerdere diepgelegen bilspieren, waaronder de piriformis spier. Wanneer deze spier aangetast is, kan dit leiden tot irritatie van de zenuw en uiteindelijk tot pijnklachten in de bil en uitstraling naar het been. Factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van het piriformis syndroom zijn onder andere: een val op de bilspier, een onjuiste lichaamshouding, langdurig zitten op het werk, overbelasting door intensieve lichamelijke activiteit zoals hardlopen, fietsen, roeien en dergelijke, en anatomische afwijkingen zoals een instabiel bekken na de bevalling. 

Symptonen kunnen zijn: 
  • Scherpe of stekende pijn in de bil, die kan uitstralen naar het been en de voet
  • Tintelingen in je bil, been of voet
  • Gevoelloosheid in je bil, been of voet
  • Pijn in je lies, aan de boven- en binnenkant van je bovenbeen
  • Het verlies van kracht in je bil of been
  • Beperkte mobiliteit in je heupen
  • Ongemak bij langdurig zitten of het zitten op harde oppervlakken
  • Pijn bij langdurige dagelijkse activiteiten zoals lopen, rennen of traplopen

Pijn in je bil met uitstraling naar je been

De piriformis-spier begint bij het heiligbeen (het driehoekige bot aan de basis van de wervelkolom) en loopt schuin naar het heupgewricht, waarbij hij over of in de buurt van de heupzenuw (ook wel de nervus ischiadicus genoemd) loopt. Wanneer de piriformis-spier ontstoken raakt, verkrampt of druk uitoefent op de heupzenuw, kan dit leiden tot het piriformis syndroom. Dit kan resulteren in pijn, gevoelloosheid, tintelingen en zwakte in het bekkengebied en het been, vooral langs de achterkant van het been en de kuit. De pijn straalt vaak uit naar het been als gevolg van de nabijheid van de heupzenuw tot de piriformis-spier en het feit dat de heupzenuw langs de achterkant van het been loopt.

Herken je deze symptomen, maar weet je niet zeker of het piriformis syndroom daadwerkelijk jouw klacht is? Verder in dit artikel vindt je niet alleen verschillende testen voor piriformis pijn, maar ook oefeningen die te gebruiken zijn bij elke soort bil en lage rugklacht.

Voor directe pijnverlichting en duurzaam verhelpen van je pijn heeft Solid Performance een speciale behandeling voor piriformis syndroom. Wil je meer weten over deze behandeling? Klik op de knop hieronder voor meer informatie!

15-minuten behandeling voor Piriformis syndroom

Testen of jij last van het piriformis syndroom hebt

Houd er rekening mee dat deze tests alleen dienen als een indicatie en dat een arts of fysiotherapeut de uiteindelijke diagnose het beste kan stellen. Als je vermoedt dat je last hebt van het piriformis syndroom, is het belangrijk om een specialist te raadplegen voor een nauwkeurige diagnose en passende behandeling. Hieronder vindt je 4 testen die je kan doen om te identificeren of je last hebt van het piriformis syndroom:

  1. De piriformis-strech: ga op de rug liggen, leg je voet van het been waarvan je last hebt op je tegenovergestelde knie en trek je knie naar je toe. Als je pijn in je bil voelt, kan dit duiden op een piriformis-probleem.

 

2. De Freiberg-test: ga op je rug liggen en buig je knieën. Houd het been waar de klacht zit rechtuit en draai dit been met enige klacht naar binnen. Als dit pijn in je bil veroorzaakt, kan dit wijzen op piriformis-syndroom.

 

3. De pace-test: ga zitten met je benen naast elkaar en je voeten van de grond. Houd een actieve houding en druk met je knie van je aangedane been tegen een vast object naar buiten. Als dit pijn veroorzaakt in je bil, kan dit een teken zijn van piriformis-syndroom.

 

4. Lopen op de tenen: probeer op je tenen te lopen. Als je pijn in je bil voelt, kan dit wijzen op een piriformis probleem.

Nu je hebt getest of je ook daadwerkelijk last hebt van deze pijnklacht is de volgende stap natuurlijk om ervan af te komen! 

Wordt de pijn te veel of wil je specifieke inzichten in jouw pijnklacht? Dan raden wij onze 15-minuten behandeling voor Piriformis syndroom aan voor directe pijnverlichting en nieuwe inzichten in je pijn.

15-minuten behandeling voor Piriformis syndroom

Hoelang duurt het om van piriformis syndroom pijn af te komen?

Let op: iedereen herstelt op zijn eigen tempo en alle pijnklachten zijn anders van elkaar. Als het piriformis syndroom snel wordt behandeld, verdwijnen de symptomen meestal binnen enkele weken. Als de aandoening echter in een later stadium wordt ontdekt, kan deze langer aanhouden of zelfs chronisch worden. Er zijn meerdere methodes om van de pijn in deze spier af te komen. Later in dit artikel zal ik oefeningen uitleggen om de pijn te verminderen, hier zijn een aantal methodieken die kunnen helpen bij het verhelpen van van het piriformis syndroom; 

  • Trainen en stretchen: krachtoefeningen en stretchoefeningen kunnen de spieren in de bilregio versterken en ontspannen.
  • Koudetherapie : dit kan helpen bij het verminderen van ontsteking en pijn 


  • Massage: Een diepe weefselmassage kan de spanning in de spieren verminderen en de bloedstroom verbeteren. Zorg ervoor dat de focus ligt op het masseren van de bil en heup regio.

Slaaphouding voor verminderen van pijn in je bil en been

Het piriformis syndroom kan aanzienlijke pijn veroorzaken. Bij ernstige vormen kan je pijn voelen in je bil en been bij het liggen en je slaap beïnvloeden. Je kan je slaaphouding aanpassen om de pijn in je bil te minimaliseren. Om de bilspier pijn te verminderen, is het essentieel om een houding te vinden waarbij de spieren, gewrichten en wervelkolom zo min mogelijk belast worden. Of je een zijslaper of rugslaper bent, bepaalt welke aanpak het beste is voor jouw specifieke situatie. In elk geval is het belangrijk om het lichaam extra steun te geven en de druk op de onderrug of knieën te verminderen. Dit kan je doen door op je zij te gaan liggen en/of je rug, billen en benen te ondersteunen met een kussen. 

Wil jij nu beginnen met het herstellen van je pijnklacht in je bil? Lees verder voor oefeningen om de piriformis spier te versterken en de pijn te verminderen. 

slaaphouding piriformis-syndroom

Bron: Slaapweb.nl  link

Oefeningen voor het piriformis syndroom

Pijn in de piriformis kan een gevolg zijn van het lichaam dat verzwakt is door te veel zitten of juist het overbelasten van de spier. Met als gevolg dat het lichaam zichzelf beschermt door spieren vast te zetten door ze te verstijven. Als dit gebeurd in de bil/heup regio kan het zijn dat dit druk geeft op de zenuw. Deze 6 oefeningen voor het piriformis syndroom kan het mogelijk maken verlichting van pijn te creëren.

Oefening 1: Piriformis rek

De piriformis spier kan het lichaam vast zetten en zorgen voor druk op de zenuw. Door deze druk kunnen klachten ontstaan. Door de piriformis te rekken verminderd de druk op de zenuw en verminderen de klachten.

Oefening 2: Zijkant bil spier activeren

Door allerlei redenen kan de gluteus medius verzwakt raken. Echter door deze specifiek te bewegen activeer je de spier en gaat hij zijn werk weer doen. Doordat hij weer zijn werk doet zal de spanning op andere spieren verminderen en de druk op de zenuw wat afnemen.

Oefening 3: Afrollen rugspier

Mocht je veel zitten is dit een uitstekende oefening om rek te geven op de gehele achterste lijn van het lichaam. Doordat wij tijdens deze oefening gebruik maken van relatief veel gewicht zal het lichaam zich sneller aanpassen en creër je nog meer en betere rek op de spieren. Ook zorgt het gewicht ervoor dat er meer spieren gebruikt worden door het lichaam, hierdoor functioneert hij weer zoals bedoelt.

Oefening 4: Split squat

Door veel rek te creëren op de bovenbeen en in het heupgewricht zal het lichaam beter kunnen bewegen. Daarnaast zien wij dat weinig beweging in de heupen kan zorgen dat de spieren daar vast gaan zitten. piriformis wordt veroorzaakt door het vast zitten van deze spieren. Door deze oefening zul je niet alleen soepeler worden maar ook sterker wat ervoor zorgt dat het lichaam minder snel klachten zult krijgen.

Oefening 5: Heup rekken

Rekken van de grote bilspier zorgt ervoor dat er ontspanning plaatsvindt in de hele bekken regio en op de zenuw waar de piriformis spier langs loopt. Vaak voelt deze oefening erg goed als je veel gezeten hebt. Deze oefening kan soms wat lastig uit te voeren zijn als je vrij stijf bent.

Oefening 6: ademhaling

Door “verkeerd” adem te halen kan er veel spanning ontstaan op spieren in de onderrug en heupen. Dit zorgt er wederom voor dat het lichaam zich gaat vastzetten en niet vrij kan bewegen. Daarnaast zorgt stress er ook voor dat het lichaam een verhoogde spanning heeft.

Ademhalingsoefeningen helpen om de stressreactie van het lichaam te verminderen met als resultaat algeheel minder spanning op de spieren en dus minder druk op de zenuwen.

Lees hier hoe je ademhalingsoefeningen het beste kan inzetten.

Duurzaam van je piriformis syndroom pijn af komen

Het piriformis syndroom kan een hardnekkige klacht zijn en gaat niet zomaar weg. Het is van belang om genoeg ontlasting van de spieren te hebben en regelmatig de oefeningen in dit artikel uit te voeren. Mocht de pijn van het piriformis syndroom gedurende langere tijd toch aanhouden raden wij het aan om een specialist te raadplegen. Solid performance biedt jou een oplossing met onze 15-minuten behandeling voor piriformis syndroomDe oorzaak van de pijn wordt geconstateerd en behandeld, en directe pijnverlichting wordt gegarandeerd.

Wil je het advies en uitleg over de oefeningen uit deze blog direct samen uitgelegd krijgen door een expert op het gebied van de piriformis syndroom pijnklacht, vraag het hier aan.