Het lichaam is niet stabiel, dat is de reden van stijfheid

De reden van stijfheid is in veel gevallen toe te wijzen aan een instabiel lichaam. Het lichaam is namelijk ontzettend slim en past zich aan naar jouw situatie. Duizenden signalen met informatie over jouw fysieke toestand worden continu, via de zenuwen, naar jouw brein gestuurd. Om verschillende redenen kan het lichaam ervoor kiezen om bepaalde spieren te verstijven, waardoor je minder bewegingsvrijheid ervaart. Door deze beperkte bewegingsvrijheid zal het lichaam zich stabieler voelen en lijkt het alsof het “probleem” is opgelost. 

Je kan dit herkennen aan een beperkte bewegingsvrijheid in bijvoorbeeld je schouder, of je merkt tijdens het lopen dat je steeds kleinere passen gaat nemen

Jouw lichaam is niet sterk genoeg

Een lichaam dat simpelweg spierkracht mist loopt meer risico op pijnklachten. We kunnen hierbij direct terug redeneren naar punt 1. Je loopt namelijk het risico om instabiel te worden als je lichaam spierkracht mist. 

Vergelijk het met een huis. Dat moet gebouwd worden op een sterk fundament. Als je bijvoorbeeld bouwmateriaal gebruikt dat niet sterk genoeg is om de constructie te dragen, stort het in. 

Hoe ouder je wordt, hoe meer je lichaam degenereert. Helemaal als je hier niet bij sport of voldoende beweegt.

Stress op de darmen kunnen een pijnsensatie in de rug veroorzaken

De darmen worden niet vaak in relatie gebracht tot rugklachten. Toch zien wij vaak in praktijk terug dat mensen met darmklachten gevoelig zijn voor lage rugklachten.

Een opgeblazen buik is hier vaak de boosdoener. Het woord zegt het al; opgeblazen. Een darm zet niet alleen uit naar voren (dikke buik) maar ook naar achteren, tegen de ruggenwervel aan. Dit kan voor irritatie zorgen in de lage rug.

Naast een opgeblazen buik kan stress op de darmen zorgen voor een overstimulatie van de zenuwen die de darmen aansturen. Deze zenuw komt uit de ruggenwervel. Ook dit wordt in relatie gebracht tot lage rugklachten.

Stijve benen 

Stijve bovenbenen of stijve hamstrings (achterkant van de bovenbenen) hechten vast aan het bekken. De hamstrings hechten zelfs vast aan het SI gewricht (de onderste ruggenwervel). Als daar veel spanning op staat, dan kan je ervan uitgaan dat dat een constante irritatie geeft aan de onderrug. 

Spanning herkennen de meeste mensen als korte spieren. Echter bestaan korte spieren in de anatomie niet. Dit is een term die gebruikt wordt om spanning in de spieren te verklaren. Korte spieren kunnen ervoor zorgen dat je een beperkte bewegingsvrijheid, stijve spieren of instabiliteit hebt.

Stress zorgt ervoor dat het lichaam niet goed hersteld

Stress is de boosdoener voor het hele lichaam. Althans, als het chronisch is. 

Chronische stress zorgt voor veel hormonale problemen. Zo is het voor je lichaam bijvoorbeeld lastiger om groeihormoon aan te maken. Dit hormoon draagt bij aan het herstel van weefsel. 

Je maakt vooral groeihormoon aan in je slaap. Stress zorgt er vaak voor dat je niet goed slaapt, ontwaakt tussen 2-4 uur s nachts of heel erg vermoeid wakker wordt.

Daarnaast zorgt chronische stress voor een verhoogde ademhaling. Ook je ademhaling draagt bij aan lage rugklachten. Dit is te verklaren door de fasciale verbinding met de bekken spieren, zoals de Iliopsoas. De iliopsoas zit weer vast aan de onderste vijf ruggenwervels.

Conclusie

Zo zie je maar dat de oorzaak van lage rugklachten in het hele lichaam kunnen zitten. Misschien herken je jezelf wel in een aantal punten. Dit is vaak ook de reden dat de reguliere fysiotherapie je niet van je klachten af kan helpen;  er wordt vaak alleen gefocust op de plek waar de pijn zich bevindt. Ik geloof dat alles in het lichaam met elkaar verbonden is en dat er verder gekeken moet worden om de oorzaak te vinden van lage rugklachten.