Wat is Ischias?

Ischias is zenuwpijn die wordt veroorzaakt door de nervus Ischiadicus. Dit is een grote beenzenuw. Dit maakt deze zenuw ook gelijk de langste zenuw van alle zenuwen in je lichaam. De nervus ischiadicus loopt van de onderrug, door de bil, naar het been en helemaal door tot aan de voet. De zenuw kan beschadigd, bekneld of ontstoken raken. Dit kan zorgen voor vervelende symptomen zoals:

  • Een doof gevoel in de bil, been, voet en tenen
  • Tintelingen in de bil en been
  • Spierkramp in het been, voornamelijk de achterkant van het bovenbeen of kuit
  • Moeite om rechtop te staan met als gevolg pijnscheuten
  • Problemen met houding veranderen van zitten naar staan of staan naar zitten
  • Lang zitten kan pijn veroorzaken, vaak met autorijden
  • Niezen, Hoesten en plotselinge bewegingen zorgen voor pijnscheuten
  • Kramp in de bil

Ischias is geen ziekte, het kan beter omschreven worden als een gevolg van een probleem elders in het lichaam. Denk aan zenuwbeknelling door de spier, pees of banden. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht wordt ischias bijna nooit door een ruggenwervel veroorzaakt. Vaak voel je aan de rechter of linkerkant van het lichaam pijnklachten.

Welke spieren kunnen betrokken zijn bij Ischias?

Grote bilspier (Gluteus Maximus)

De bilspier is de grootste spier in ons lichaam. Als deze spier verstijfd dan heeft dat heel veel nadelige gevolgen. De grote bilspier zorgt namelijk voor stabiliteit voor je hele lichaam. Daarom is deze spier ook zo groot. Het heeft dus een hele belangrijke functie. Als de bilspier deze functie, door verstijving, niet meer goed kan uitvoeren, kan je hier ontzettend veel klachten van krijgen, zoals: 

  • Ischias
  • Lage rugklachten
  • Kramp in kuit of hamstrings
  • Uitstralingspijn naar de benen
  • Hoofdpijn
  • Beperkte lenigheid in de schouders
 
Gluteus Maximus

Piriformis

De nervus ischiadicus loopt onder de piriformis door. In sommige gevallen loopt het door de spier heen. Deze spier kan in het geval van Ischias veel spanning geven, verkrampen of verzwakt zijn. Dit zal ervoor zorgen dat er spanning komt op de zenuw en zal dan uitstralingspijn veroorzaken.

Je kan ook pijn in de heup of onderrug voelen.

Piriformis

Zijkant bilspier (Gluteus Medius)

De zijkant van de bilspier is ook een hele belangrijke spier die mede zorgt voor stabiliteit. Door ons veelal zittend bestaan verzwakt deze spier met als gevolg; verstijving. Als deze spier verstijfd kan je dezelfde klachten krijgen als bij de grote bilspier.

Glueus Medius

Achterkant van de bovenbenen (Hamstring)

Deze spier is soms wat moeilijker te linken aan Ischias klachten. De grote hamstring spier zit vast aan de bekken. Deze aanhechting loopt over de zenuw heen die uitstralingspijn kan veroorzaken. Door stijve hamstrings kan er weer druk komen op de zenuw die vervolgens uitstralingspijn veroorzaakt. 

Je kan herkennen of je hamstrings zorgen voor Ischias als je bijvoorbeeld “korte spieren” hebt in de achterkant van je benen, als je niet met gestrekte benen de grond kan aanraken of als je soms kramp hebt in je hamstrings.

Hamstring

Hoe kan het dat de bilspieren en andere heupspieren ischias veroorzaken?

Het komt heel vaak voor dat de bilspieren verzwakken, dit kan bijvoorbeeld komen door:

  • Zittend beroep
  • Te weinig of verkeerd krachttrainen
  • Verkeerde bewegingen
  • Te weinig beweging

Het lichaam zal op een gegeven moment merken dat de bilspier verzwakt is. Als gevolg hiervan zal het lichaam de bilspier gaan helpen met het uitvoeren van zijn functie, namelijk: stabiliteit leveren voor het lichaam. 

Kleine heupspieren zoals de piriformis, de zijkant van de bilspier en de hamstrings zullen gaan assisteren in de stabiliteit. Met stijfheidsklachten tot gevolg en in sommige gevallen: uitstralingspijn (ischias)

Hierdoor kan jij (uitstraling)pijn ervaren in:

  • De kuit
  • Achterkant van de bovenbenen (hamstrings)
  • Bilspier
  • Zijkant van de benen
  • Onderrug

Wat kan ik zelf doen om ischias pijn te verlichten?

Deze twee oefeningen kunnen ervoor zorgen dat de pijn direct afneemt. Neemt de pijn toe tijdens de oefening, dan direct stoppen. 

1. Het rekken van de piriformis

  1. Ga zitten en plaats een been over de knie
  2. Goed rechtop, borst vooruit, rug recht
  3. Knie naar beneden duwen
  4. Wil je meer rek
  5. Ga dan op de grond liggen, pijnlijke been gebogen, andere been gestrekt
  6. Bovenlichaam naar voren buigen
  7. Ongeveer 60 seconden

 

2 Zijwaarts stappen

  1. Voeten op heupbreedte, borst vooruit, rug recht
  2. Grote stap opzij zetten, diep zakken
  3. Been gestrekt houden, rek in de lies/ binnenkant been
  4. Lichter: minder diep zakken, vasthouden
  5. Zwaarder: diep zakken, niet vasthouden, gewicht toevoegen
  6. Ongeveer 15 stappen naar links en 15 stappen naar rechts

Blijf je last houden van uitstralingspijn of Ischias?

Het is dan verstandig om bij ons langs te komen in één van onze praktijken. het probleem is dan dusdanig ernstig dat er manueel behandeld moet worden. Wij gebruiken speciale manuele technieken om uitstralingspijn en Ischias pijn te verlichten, deze zul je niet bij de reguliere fysiotherapie krijgen.

Wil je snel en direct van de pijn, doof gevoel of andere ongemakken af komen? Dan hebben we een speciale Ischias pijncheck voor jou. Klik hier.

Wil je weten hoe we Ischias behandelen? We hebben een video gemaakt in dit artikel.

Uiteraard hoop ik dat bovenstaande oefeningen al verlichting geven. We hebben in 2019 een video gemaakt op youtube om mensen van hun Ischias af te helpen. Ondertussen is deze video meer dan 3700 uur en 80000 keer bekeken! Loop niet langer rond met Ischias.